Om je deelname aan Het Speelatelier of The Messy Middle tot een daverend succes te maken hebben we wat tips en praktische informatie voor je. Zo ben je helemaal op de hoogte van onze werkwijze en kan je optimaal genieten tijdens de activiteiten.
Reservering en Betaling.
Het reserveren van een activiteit doe je via het aanmeldformulier op de website. Uiterlijk 4 werkdagen na het versturen van je aanvraag ontvang je van ons een bevestiging met een linkje naar een betaalverzoek. Na betaling is je reservering definitief.
Wij geven helaas geen restitutie op aangekochte tickets. Wel is het mogelijk om een ticket door te geven aan iemand anders (graag ontvangen we hier dan een berichtje over) of het ticket te gebruiken voor een andere activiteit. De precieze regeling rondom betalingen zijn terug te vinden in onze Algemene Voorwaarden. Helaas vervalt deze regel bij een afmelding binnen 48 uur en brengen we het hele ticket in rekening.
Locatie, Parkeren en Aanvang
De activiteiten vinden plaats in ons Atelier, Rijksweg Zuid 70 in Sittard (tenzij anders aangegeven). Dit betreft de oude ambachtschool. Parkeren kan in de directe omgeving (achter de oude school), met de parkeerschijf of tegen betaling. Soms is het mogelijk om in de woonwijk aan de overkant van de rijksweg een gratis parkeerplekje te vinden.
De grote voordeur van de school is helaas altijd op slot. Deze wordt zo'n 5 á 10 minuten voor aanvang van de activiteit geopend.
We verzamelen beneden in de hal, waarna we gezamelijk naar boven gaan, naar de 2de verdieping. De voordeur gaat dan weer op slot. Wanneer men te laat is voor een activiteit dan ben ik bereikbaar op mijn 06nummer welke jullie ontvangen na aanmelding. Helaas is er geen lift aanwezig in het gebouw. Wandelwagens kunnen op eigen risico binnen gestald worden.
Het is een oud gebouw wat in de warmere maanden heerlijk koel is, maar in de koude maanden soms een beetje fris is. We gebruiken kacheltjes en de kinderen zullen zich warm spelen. Maar neem dus gerust een extra vest mee, vooral ook voor jezelf.
Op onze verdieping is een toilet te vinden.
(ouder) Deelname tijdens Het Speelatelier
Na betaling van je ticket is je reservering definitief en kan de pret beginnen!
Tijdens activiteiten van Het Speelatelier zijn de ouders aanwezig (bij Kleine Kunstenaars hoeft dit niet percé). Wij zijn groot voorstander van samen met je kinderen ontdekken, spelen en maken. Pure qualitytime. Natuurlijk zijn er kinderen die graag zelf op ontdekking gaan. Zeker als ze wat ouder zijn vinden ze het soms zelfs extra leuk om even alleen aan de gang te zijn. In de ruimte naast Het Speelatelier staat een tafel met stoelen en er is koffie/thee. Het is ook het ideale moment om andere ouders te leren kennen mocht daar behoefte aan zijn. Meestal staat er iets te drinken en evt. een kleine versnapering klaar, neem daar gerust van!
Deelname The Messy Middle.
Zodra je mee komt doen met The Messy Middle weet je van te voren vaak niet wat je precies gaat doen. Beschouw het maar als een Speelatelier voor volwassenen. We gaan ontdekken, uitproberen, lekker creatief aan de slag en even uit je hoofd maar met je handen aan de gang. Je mag je perfectionisme thuislaten en even gewoon lekker spelen. Net zoals je dat als kind deed. Dat is nog niet zo eenvoudig, maar daar helpen we je bij! Even echte ME-time. Natuurlijk onder het genot van wat drinken en iets lekkers.
Veiligheid.
De ouders zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van hun kind (met name bij kinderen t/m 4 jaar). Natuurlijk houden wij rekening met veiligheid en gezondheid, maar wij werken vaak met ongebruikelijke materialen die niet specifiek getest zijn op het gebruik zoals wij ze inzetten (denk hierbij aan bijvoorbeeld schilderen met afwasborstels, bouwen met scheerschuim, spelen met rijst of printen met oude c.d.'s). Daarnaast zijn jonge kinderen soms geneigd om materialen in hun mond te stoppen. Wij houden daar vanzelfsprekend rekening mee, maar het is aan de ouders om de veiligheid te waarborgen tijdens de activiteit. Alle informatie hierover is wederom terug te vinden in onze Algemene Voorwaarden.
Dresscode.
Dress to mess! We zijn een proces en sensorisch gerichte studio. Wat betekend dat het nogal een rommeltje kan worden. Houd daar dus rekening mee. Er zijn schorten aanwezig in het atelier, maar het is veel fijner om oude kleding aan te trekken die vies mogen worden. Denk ook aan schoenen waar verfspatten op mogen komen. En laat kostbaarheden of sieraden thuis. We werken zoveel mogelijk met uitwasbare materialen, maar dit betekend niet dat deze geen vlekken kunnen veroorzaken.
Wanneer je iedere week dezelfde outfit aantrekt krijg je vanzelf een prachtig kunstenaarspak! Denk als volwassene er ook aan om niet je mooie, nette pak aan te trekken.
Er staat meestal een sopje en oude handdoeken klaar om na afloop de ergste spatters van je af te wassen. Eventueel kan je zelf nog snoetenpoetsers en een setje schone, droge (we werken zeker met kleine kinderen wel vaker met water) kleding mee te nemen.
Naar huis.
We maken eigenlijk altijd wel een project wat mee naar huis mag. Vergeet dan ook niet om zelf een oude shopper/doos o.i.d. mee te nemen voor het vervoer. Zo voorkom je verfvlekken in je auto.
We sluiten de activiteit gezamelijk af. Iedereen kan daarna zelf op eigen tempo naar huis toe gaan.
Foto's en Video's.
Tijdens een activiteit maken we regelmatig foto's en (korte) video's. Dit doen we met integriteit voor jou en je kind. Foto's en videomateriaal kan gebruikt worden ter promotie van Het Speelatelier of The Messy Middle. Door deelname aan de activiteit ga je hier akkoord mee. Heb je hier bezwaar tegen laat dit dan voor aanvang van de activiteit weten. In onze Algemene Voorwaarden kan je lezen hoe we omgaan met privacy en privacygevoelige informatie.
Process- Based
Wij werken proces-gericht. Dit betekend dat binnen onze activiteiten het plezier van het spelen, maken en creëren voorrang heeft op het eindresultaat. Wij richten ons dan ook op het ontdekken van nieuwe materialen en technieken, open einde speelgoed en sensorische ervaringen. Dit geldt zowel voor kinderen als volwassenen. We begeleiden het proces tijdens een activiteit, maar zijn minder bezig met het eindresultaat. Het kan dus voorkomen dat we werken met het thema Schaapjes, maar wanneer een deelnemer liever auto's maakt van de materialen of techniek die we bieden, dan zullen we daar in meegaan. We zijn ook niet gericht op het maken van een anatomisch correct schaap, wel zullen we daartoe stimuleren, maar ieder zal zijn/haar eigen vrijheid behouden om invulling te geven aan de materialen en technieken die we bieden. Hoe jonger het kind, hoe vrijer we het laten ontdekken en spelen. Hoe ouder de kinderen worden, hoe meer we begeleiden binnen een techniek om tot een resultaat te komen waar het kind zelf naartoe wil werken. Dit verandert weer zodra we werken met volwassenen: die zijn vaak al perfectionistisch genoeg, dus dan gaan we weer lekker terug naar het stimuleren van totale artistieke vrijheid ;).
De activiteiten bij Het Speelatelier zullen grotendeels zo zijn opgezet dat een kind ze zo zelfstandig mogelijk kan uitvoeren. Hiermee stimuleer je niet alleen zelfstandigheid, maar ook de eigen creativiteit en het oplossingsgerichte vermogen van een kind. Kinderen hebben zo de vrijheid voor hun eigen ideeën en ze leren meer wanneer ze de ruimte hebben om deze zelf uit te testen.
Jij bent het rolmodel. Hoe meer jij betrokken bent en geniet, hoe meer plezier je kind ervaart!
Probeer tijdens de activiteiten door de ogen van je kinderen te kijken. Probeer eens om de materialen en technieken op dezelfde manier te ontdekken zoals zij dat doen. Laat je kinderen de keuzes maken en beweeg met ze mee. Je zal zien dat er ook voor jou een nieuwe wereld open gaat!
Het is normaal voor kinderen, zeker hele jonge kinderen, om niet langere tijd gefocust bezig te zijn met 1 activiteit. Ze zullen afwisseling willen, eens even iets anders doen en misschien later weer terugkomen. Dat is helemaal oké. Laat hen zelf het tempo bepalen. Ook wanneer het enkel wil observeren of op een andere manier deelneemt dan wat je verwachtingen zijn. Ook stilletjes kan er veel geleerd worden. Het is daarnaast niet nodig om te haasten of om te zorgen dat een kind alle activiteiten onderneemt die aangeboden worden. Met name jonge kinderen leren veel door te herhalen. Geef ze de ruimte om zelf te kiezen voor hoelang ze iets willen doen.
Laat kinderen bewegen en ontdekken binnen hun eigen comfort-zone. Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld bepaalde sensorische ervaringen spannend vinden. Geef ze daar de ruimte voor. Er zijn genoeg alternatieven aanwezig.
Kinderen mogen lekker ontdekken. Vaak willen kinderen vooral zien wat er gebeurt wanneer ze op een bepaalde manier werken met een materiaal of techniek. Ze zijn niet bezig met het maken van een meesterwerk, maar willen enkel ervaren hoe het is om te verven.
Het zal voorkomen dat een kind op een andere manier aan de slag gaat met een materiaal of techniek dan van te voren bedacht. Dit is geen enkel probleem. Zolang het veilig is voor alle deelnemers en geen schade toebrengt aan materialen of meubilair mag een kind experimenteren en ontdekken zoals het wil.
Probeer open vragen te stellen wanneer een kind met een activiteit bezig is of iets gemaakt heeft. Dit nodigt het kind uit om iets nieuws te proberen/ontdekken of om zelf te vertellen over zijn/haar beleving. Bijvoorbeeld: Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je er meer water aan toevoegt? Waar zou de beer wonen denk je? Wat zie je allemaal in het bos?
Wanneer een kind iets gemaakt heeft probeer dan oprecht interesse te tonen in het werk. Door niet meteen in te vullen wat het kind gemaakt heeft, of te reageren met "wat mooi!" laat je ruimte voor de beleving van je kind. Je kan vragen wat het gemaakt heeft en wat het kind er zelf van vind. Of je kan objectief reageren vanuit je eigen beleving. Zoals; "ik zie dat je veel blauw gebruikt hebt en veel grote cirkels getekend hebt". Of: "ik vind het mooi hoe het rood en geel hier samen mengen. Er is oranje tevoorschijn getoverd!".
Merk je dat een kind even vastloopt, twijfelt of niet weet hoe het verder moet gaan? Dan kan je eventueel het creatieve proces een beetje aanmoedigen. Door bijvoorbeeld te vragen of het kind nog iets zou willen toevoegen aan het kunstwerk of het misschien nog een andere kleur zou willen toevoegen of ook cirkels i.p.v. alleen strepen. Of stel vragen zoals "Wat zou de beer doen in zijn huisje? Zou het ook meubels hebben?" of "Hoe zou dit kunstwerk heten als het een titel heeft?". Hiermee kan je een kind weer een beetje op weg helpen.
Last but definitly not least; Heb plezier! Ondek voor jezelf ook weer hoe leuk het is om gewoon lekker te experimenteren. Met je vingers te graaien in een bak rijst, te schilderen zonder eindresultaat en gaten te prikken in de klei. Geniet van de hoe je kindje de wereld om zich heen ontdekt, samen met jou. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn om het samen fijn te hebben! Bij Het Speelatelier kan je genieten van de tijd en ruimte die je hebt om even echt samen te zijn!